FAQ - Frequently asked quistions for Webasto model E / C / P (gammel modelserie). (klik på spørgsmålet og der scrolles ned til svaret.)

Den nye modelserie (EVO4 tidl. "E"/ EVO5 tidl. "C"/ EVO5+ tidl. "P") fra Webasto - hvad forskel er der på den og den gamle model ?

Det er primært størrelsen/udformningen af fyret, dette betyder at hvor man førhen var nødt til at montere på upraktiske steder som f.eks ved reservehjuls-kassen/baghjulet kan fyret nu sidde i motorrummet. Fyret startes nu kun via datasignal og ikke som tidligere via analog signal, det medfører en del begrænsninger for ud-/ombygninger af fyret. Der er netop udviklet en speciel SMS styringsmodul til fyret, hvor man bla. kan få fejlkoder sendt via sms. Webasto's egen SMS styrebox "webcontrol" har jeg hørt meget skidt om, den kan jeg ikke anbefale, den skulle bruge meget tomgang strøm og dræner bilens batteri for strøm ved langtidsparkering. Der er mere blus på den nye EVO serie, dette skyldes primært den formindskede varmeveksler. Den gamle varmer serie "E" / "C" er såvidt jeg er informeret i handel indtil 2014 hvor den udgår ("P" varmeren er allerede udgået). Varmer serien EVO er endnu mere støjsvag end den gamle, der er opsat en varmer i prøvebænken hvis du selv vil høre hvor behagelig støjsvag den er.
-Til top-

Kan jeg betale via mit Euro/Mastercard/Gummicard/forbrugsforeningskort?

Forbrugsforeningskortet kan ikke bruges ved montering af motorvarmer. Kortet kan godt bruges til øvrige reperationer.

Euro/Mastercard/ øvrige gummicards udover Visa-/dankort modtages desværre ikke. På hjemmesidens "profil side / kontakt" er der link til webbaseret dankort betaling.
-Til top-

Aircon/clima tillæg hvorfor nu det?

At integrere motorvarmerens blæsersignal til et aircon/clima anlæg kræver indbygning af extra relæ'er, potionelmodstande, frekvenssimuleringsbox, tvangsstyring af luftspjælde, ensrettere osv. Herudover kræver det en del mere adskillelse af kabinen for at få adgang til aircon/climaanlægets ledningsnet. Dog er det forskelligt hvad som skal gøres de forskellige biler imellem.
-Til top-

Kan der udstedes elektroniske faktura til det offentlige?

Ja, hvis EAN nummer oplyses, er det ikke noget problem.
-Til top-

Min bil er leaset, kan der udstedes faktura til leasingselskabet?

Ja, så længe jeg har leasingsselskabets skriftlige accept, er det ikke noget problem. Står du og overvejer at lease en bil, var det måske en ide at få et fyr forhandlet med i prisen. Henvis gerne til mig for at få et tilbud.
-Til top-

Kan min fabriksmonterede "tilskudsvarmer" ombygges til en parkeringsvarmer?

Ja, hvis der er opgraderingskit, og varmeren ikke er "låst" softwaremæssigt fra fabrikantens side. Det er desværre ikke nok kun at sætte en betjeningsenhed i bilen. For en tilskudsvarmer har ikke en pumpe til cirkulation af kølervandet - tilskudsvarmeren bruger nemlig motorens vandpumpe til cirkulation og bilens blæsersystem til ventilation af kabinen (altså virker kun når motoren kører). Udover tilføjelse af vandpumpe og betjeningsenhed skal man også have trukket ekstra ledningsnet samt tilslutning af bilens blæser  + evt. blæserstyringsmodul. Er tilskudsvarmeren af ældre karrakter, bør man overveje at få et nyt "parkeringsvarmer" fyr. Der vil kunne gives et afslag i den normale købspris, for man kan ofte genbruge noget fra den "gamle" installation (monteringsbeslag/kølerslanger/brændstof pumpe-/tilførsel).
-Til top-

Jeg er ikke helt tilfreds med ydelsen af min "lille" E varmer, kan den opgraderes/tunes op til en "C" eller "P" varmer eller skal hele fyret skiftes?

Man behøver ikke at udskifte hele fyret, man kan godt opgradere et "E" fyr til et "C" / "P" fyr. Det kan ikke betale sig at spekulere i at opgradere et "E" fyr til f.eks et "C" fyr ved nyinstallation, for opgraderingen er dyrere end prisdifferencen fyrene imellem.

Måske skal blæserstyrken "bare" justeres ind eller ombygges med et blæsermodul. Det var engang moderne at montere en "fast" modstand, som satte en fast hastighed på blæseren. Det er ikke den bedste løsning, da blæseren kun kan have lige nøjagtig den styke, som den får uden mulighed for regulering hverken op eller ned.

Monteres derimod et blæsermodul med variabel modstand, kan man regulere styrken. Jeg undgår konsekvent den faste modstand og monterer såvidt overhovedet muligt blæsermodulet. Fordelen med blæsermodulet er også, at den bruger mindre strøm end bilens eget system. Hvis du bruger fjernbetjening T100, kan fejlen skyldes fejlopsætning af software samt fejlplacering af temperaturføler - og sågar også et tilstoppet pollenfilter kan nedsætte effekten. Hvis du er utilfreds med din varmers effekt, bør du altid svinge indenom værkstedet.
-Til top-

Kan jeg tilføje en fjernbetjening efterfølgende hvis at timeren ikke dækker mine behov?

Ja, det kan man sagtens. Fjernbetjeningen kobles ind imellem fyrets ledningsnet og timer med multistik. På den måde er man altså ikke låst til én betjeningsmulighed, og man kan sagtens ændre betjeningsmulighederne bagefter.
-Til top-

Kan jeg bruge en timer/fjernbetjening fra Eberspächer (Hydronic) til mit Webasto fyr og omvendt?

Ja, det kan man normalt. Men nogle fyrtyper kommunikerer (timer/fyr imellem) med datasprog (W-bus styring). Hvis det er tilfældet, kan man ikke.
-Til top-

Kan jeg bruge min ledige "kanal 2" på min eksisterende alarm som fjernbetjening?

Ja, det kan man, men du får ikke tilbagesvar om, at varmeren er tændt. Og der skal også bygges et specielt relæ ind imellem.
-Til top-

Kan motorvarmeren OGSÅ virke som TILSKUDSvarmer, altså at den starter automatisk så snart at motoren kører og ikke behøver at genstartes så snart at den "normale" opvarmningstid udløber?

Ja, det kan man. Man kan få en (udendørs)termostat, som selv aktiverer og deaktiverer funktionen ved omkring ca 5 grader. Man kan evt. lave en fysisk kontakt/sikring for manuel aktivering/deaktivering. Funktionen tilskudsvarmer er ikke med i standardmonteringen. Den kan monteres imod tillæg af 1300 kr for termostat+fysisk sikring. Fysisk sikring alene tillæg 700 kr.
-Til top-

Jeg har hørt, at man skal tænde for fyret om sommeren, hvorfor nu det ???  der er jo varmt nok i forvejen, er det korrekt?

Det er en god ide for at sikre, at vandpumpen ikke "sætter" sig. Tænd fyret fx en gang om måneden i sommerperioden, men husk at varmeren skal tænde - vandpumpen cirkulerer ikke vand, hvis "fyret" kun startes som sommerventilation.
-Til top-

Bilen skal udskiftes, kan jeg flytte fyret over til den nye bil?

Ja, det kan man.... og dog; hvis den gamle bil er benzindrevet, og den nye bil er dieseldrevet, kan man ikke. Der skal påregnes indkøb af nye kølerslanger, udstødningsslange, fittings + evt. blæserstyring. Jeg anbefaler at flytte fjernbetjeningen med over og se, om du ikke kan sælge fyret sammen med bilen. Nye dele og af/påmontering af det gamle fyr løber alt for hurtigt op i pris i forhold til et nyt.

Desuden risikerer man, at det gamle fyr ikke passer effektmæssigt til den nye bil. Brug fx varmerguiden som vejledning. Hvis fyret er for lille, skal der påregnes extra varmetid. Er fyret til gengæld for stort, kan det i værste fald medføre for hurtig opvarmning med risiko for tilsodning af brændkamret. Der er dog mulighed for at opgradere fra "E" til en "C" / "P".
-Til top-

Jeg synes, at de 30 minutter varmetid som er sat fra fabrikkens side er lang tid. Så jeg synes, at det er frås med en halv times drifttid - er 7-8 minutter ikke nok?

Fyret bruger ca 2-3 dl. brændstof på 30 minutter, så det er ikke den store udgift i forhold til at motoren + kabinen ikke er gennemvarm. Pas på med at "sjat"-fyre, for fyret kræver at blive "brændt" igennem for at undgå tilsodning. Der er mange meninger om, hvor langt ned man kan gå i drifttid. Jeg plejer at sige, at 20 minutter er minimum, men forsøg så vidt muligt at holde den på 30 minutter.
-Til top-

Jeg har hørt fra en ven, at man skal påregne at køre i bilen i den tid, som fyret har kørt. Jeg har ikke længere end ca 10-15 minutter til/fra arbejde - skal jeg så nedsætte varmetiden?

Man siger som hovedregel netop dét, din ven oplyser. Personligt synes jeg, at det er virker lidt overdrevet, for en generator leverer jo typisk 45+ ampere. Skulle batteriet virke fladt, kan man skrue ned for blæserstyrken i bilen for at spare på strømmen. Det er synd ikke at bruge fyret optimalt.

Det er altid en god ide at teste batterikapaciten, når du får bilen retur efter nyinstallation. Start fyret i fx 45 minutter og hav et sæt startkabler til rådighed. Så slipper du for at stå der en kold morgen med fladt batteri og skal til at vække naboer eller køre i dyr taxa. Jeg laver normalt ikke denne test, med mindre at det aftales på forhånd.

NB! Hvis batteriet er af ældre dato, har forkert udladningstype eller bare har for lav effekt i almindelighed, bør det udskiftes. Hvis dét er nødvendigt, vil der kun blive faktureret for batteriet. Står valget imellem et "C" og et "P" fyr, bør man vælge et "P" fyr. Hvis den "normale" drift tid bare ikke kan tillades, se forskellen her.

Alternativt kan man benytte sig af en fanmaster til blæserstyringen. Den har mindre strømforbrug end bilens egen regulering via modstande.
-Til top-

Jeg er en "sjusk" til at justere blæserstyrken hver gang - kan man gøre noget ved det?

Nogle installationer styrer automatisk blæserstyrken, mens andre installationer skal have reguleret manuelt gang for gang. En fanmaster, som sætter blæserstyrken automatisk og med samme styrke, kan som regel eftermonteres.
-Til top-

Hvad er forskellen imellem et "C" og et "P" fyr? De har jo samme KW ydelse, men der er forskel på prisen - hvorfor nu det?

Forskellen er, at vandpumpen på et "E" / "C"-varmer cirkulerer kølervand for fuld skrald. I en "P"-varmer derimod pulseres vandet ud fra fyret. Det vil sige, at vandet har højere udgangstemperatur fra fyret - det betyder, at der hurtigere opnås varme.

Fyret pulserer hurtigere des varmere vandet bliver. Og når det er 60 grader, kører den konstant som på "E" og "C"- varmerne.

Bemærk venligst at "P"-fyret har stor ydelse og bør ikke monteres dér, hvor der anbefales et "E"-fyr !!!!

"P"-fyret nedbringer drifttiden, og derved spares der på strømmen. Hvis man primært er fokuseret på hurtig varme i kabinen, er det "P"-fyret, man bør vælge. klik på denne linie for at se forskellen.
-Til top-

Jeg skal overnatte i bilen. Kan man sætte fyret til at køre natten over?

Nej, lad være med det - dels på grund af strømforbrug, dels på grund af at motoren har risiko for at blive tørlagt for olie i cylindre og ventilstyr. Det kan medføre forøget slid ved opstart at bilmotoren. Få i stedet en kabinevarmer (airtop) monteret. Den styres via en rumtermostat og varmer kun kabinen op og holder temperaturen uden store udsving. Man kan ikke opsplitte varmen fra en motorvarmer, for det er bilens "kølervand", som bliver opvarmet.
-Til top-

Hvad skal jeg gøre med bilen, når den skal afleveres- skal den vaskes osv.?

Du behøver ikke at vaske bilen. Men skal den have undervognsbehandling, skal dette gøres efter monteringen.

Rydning af bagsæde/baggage rum anbefales.

Tankning : Nej, lad endelig være med det. Prøv så vidt muligt at komme med lav brændstofstand i tanken. På den måde nedsætter du risikoen for spild af ildelugtende brændstof i bilen. Og samtidig sikrer du dig, at dykrøret i tanken også virker ved lav brændstofstand.

Ved nogle installationer er det nødvendigt at bore hul i tanken for at kunne montere et dykrør. Dyr brændstof forvandles til "spildolie", indtil brændstofniveauet og hullet er udlignet.
-Til top-

Hvor lang er monteringstiden?

Monteringstiden er 2 arbejdsdage. Det skal gøres ordentligt. TIl gengæld stiller jeg en lånebil til rådighed imens. Der er monteret både timer/ur og sms modul i lånebilen, så du kan lege og lære, hvordan det virker i den "lange" ventetid. Men jeg advarer venligst: Har du først prøvet sms, vil du ikke have andet!.
-Til top-

Hvor lang er ventetiden på montering af varmeren?

Det afhænger meget af årstiden. I lavsæsonen er ventetiden typisk 1 uge, hvorimod i højsæsonen er ventetiden væsentlig længere. Derfor er det en god ide at få varmeren monteret i perioden marts-august. Det er ikke spild at få varmeren monteret om sommeren, for du har glæde af sommerventilationen.
-Til top-

Skal der laves service på fyret?

Det er en god ide at få checket co2-tallet for at sikre, at fyret brænder korrekt. Er tallet for lille, yder fyret for lidt. Er tallet for stort, er der risiko for tilsodning af forbrændingskammeret. Har dit fyr et par år "på bagen", er det en god ide at få lavet service, hvor brænderrøret/glødestift udskiftes. På den måde sikrer du, at varmeren virker perfekt, når vinteren for alvor sætter ind - og værkstedet har længere ventetid end normalt.
-Til top-

Fyret kører kun ca 1. minut efter, det er startet. Der kommer i hvert fald varm udstødningsrøg ud fra fyrets udstødningsrør - så slukker fyret -hvorfor det? Bilen er jo stadig kold. Jeg synes heller ikke, der kommer varme ud af bilens varmeapperat generelt, når motoren er tændt. Hvorfor ?

Fejlen skyldes typisk en "luftlomme" i kølersystemet. Man kan sammenligne det med, at man skal udlufte sine radiatorer. Fejlen opstår typisk efter, at der er skiftet køler, vandpumpe, kølervæske eller andet, derpåvirker kølervæsken på bilen. På nogle biler er der en udluftningsventil, som man kan udlufte systemet med. Hvis der ikke er "pillet ved" / udskiftet  kølervæske, skal du have fyret ind til reperation.
-Til top-

Hvor langt rækker garantien på fyret?

Der er 2 års garanti på fyret. Garantien bortfalder, hvis monteringen ikke er efter monterings-forskrifterne og ikke er foretaget af autoriseret montør.
-Til top-

Der kommer en mærkelig klikke/banke lyd under bilen - lidt som kolde radiatorrør der bliver varmet op. Hvad er der galt?

Nej, hvis lyden kommer, når fyret er i drift og varierer i hastighed, er det brændstofpumpen til fyret, som pumper/slår. Hastigheden stiger i takt med fyrets behov for brændstof. Ved nogle monteringer man blive nødsaget til at undlade et gummi-mellemstykke, som "optager/nedsætter"  lyden fra pumpen(på grund af pladsmangel).
-Til top-

Jeg har fundet en løs sort ledning oppe ved sikringsholderen. Jeg kan ikke se, hvor at den er knækket af henne. Skal den samles med nogle af de andre ledninger?

Den sorte ledning ender blindt oppe ved sikringsholderen. Den skal ikke sidde sammen med nogle af de andre ledninger, med mindre motorvarmeren er udbygget til også at virke som tilsskudsvarmer. Der er ikke fare for nogen kortslutninger. Er der andre end den sorte ledning, som er løs/knækket, skal det laves.

Det kan dog godt forekomme, at den lilla ledning er klippet og loddet sammen med den hvid/grønne. Den løse lilla ledning har hellere ikke nogen fare for kortslutning.
-Til top-

Min nabos motorvarmer larmer ikke særligt meget i forhold til min. Hvorfor?

Du har sikkert et Eberspacher fyr monteret. Det støjer væsentligt mere. Du mangler formodentlig luftindsug-dæmperen (Eberspacher har som standard ikke denne dæmper).
-Til top-

Hvor mange kanaler har SMS-betjeningen?

Modulet har 2 kanaler: Kanal 1 til betjening af motorvarmer og kanal 2 som normalt bruges til "sommerventilation" - opstart af bilens blæsersystem, som fjerner den værste sommerhede i bilen. Kanal 2 kan godt bruges til andet fx horn, hvis man ikke kan huske, hvor bilen er parkeret, tænding af lygter så man kan finde bilen i mørke, åbning af centrallåse (hvis den normale centrallås-håndsender ikke duer, eller man har smækket sig ude !!!) fjernbetjent slukning af motoren ved tyveri osv. Det er næsten kun fantasien og arbejdslønnen, som sætter grænsen for mulighederne. Modulet er også velegnet til andet end motorvarmer. Det kunne fx være fjernbetjening af varmeanlæg i et sommerhus. Men der skal omformer og relæ'er til, da modulet kører på 12-30 volt. Modulet betjenes via et mobiltelefoni-simkort, så der skal være mobiltelefoni-dækning.
-Til top-

Sommerventilation; medfølger den i standard monteringsprisen?

Sommerventilation er med i monteringen, når der monteres fjernbetjening/SMS/voice (der kan være enkelte tilfælde med W-bus styring/kommunikation af fyret, hvor det ikke kan lade sig gøre).

Hvis man vælger timeren som betjeningsenhed, kommer der et tillæg på 500,- kr. Det skyldes, at der skal monteres (bores) en kontakt, som sættes ved siden af timeren. Alternativt kan man lave en ekstra sikring som "kontakt". Den sættes ved siden af (gemmes væk) de øvrige sikringer til fyret i motorrummet.
-Til top-

Min fjernbetjening T100 (HTM) starter ikke kl. 08.00, som jeg har bedt den om - også selvom indkodningen er gemt i håndsenderen. Hvad er galt?

Med T100 (Heating Time Management) er det tiden, hvor man skal køre, som tastes ind. I bilen er der en temperaturføler, som checker temperaturen og sætter/ændre starttidspunktet - på den måde er er bilen gennemvarm, når man skal køre. Hvis bilen ikke er tilstrækkelig varm, kan man ændre i opsætningen af systemet. De øvrige betjeninger har ikke denne udsættelsesfunktion.
-Til top-

Jeg har 2 biler med motorvarmere monteret. Hvis man monterer samme fjernbetjenings-systemer i begge biler, kan man så vælge på håndsenderen, hvilken bil der skal betjenes?

Nej, det kan man ikke. Man kan sætte en håndsender op til at betjene begge biler ens ELLER  kun en af bilerne. Det skyldes, at modtageren kodes efter håndsenderen - ikke omvendt. Har man ikke indkøbt betjeninger, bør man vælge SMS-moduler. Man kan jo kode hver enkelt bil ind på sin mobil/fastnet telefon. Laver man en "gruppe"-sms kontaktperson kan bilerne betjenes samtidig eller enkeltvis.
-Til top-

Hvilken betjening skal jeg vælge?

Der er flere at vælge imellem -og ens behov kan jo være meget forskellige. Men prøv først at "grovsortere" efter følgende pg kig på de oplistede fordele og ulemper:

1 bruger = Alle muligheder
2<= brugere  =  timer, sms, voice

(Skal der indkøbes en/flere håndsendere extra, er "multi" brugerenhederne sms/voice billigere i anskaffelse).

Timer/ur: (link til Webasto)

Fordel: Ikke afhængig af dækning og afstand til bilen, 3 foretrukne tider kan lægges ind, der er startknap for straksbetjening, er ikke "låst" til den bruger, som har håndsender (ved fjernbetjening).

Ulempe: Standard timer/ur kan kun gå 24 timer frem. Man kan få et ugeur i mod tillæg. Uret er synligt i bilen + hul til ledninger. Kan kun betjenes i bilen. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk.

T-91 : (link til webasto)

Fordel: Modtagerenheden gemmes væk under instrumentbordet, og der skal ikke bores hul til ledninger - sommerventilation via bilens blæsersystem. Diode i håndsender viser, om der er kontakt med modtageren. Håndsenderen er meget lille og fylder ikke nær så meget i nøglebundtet som "den typiske" fjernbetjening gør. Mulighed for at en håndsender kan betjene flere biler på én gang. Dette er uegnet, hvis en bil af gruppen skal blive holdende - fordi hvis flere opstarter uden opladning, vil det tappe batteriet for strøm. Men det er smart, hvis en vognmand fx har 5-6 biler, der alle skal ud og køre. "Brugeren" begrænses til den, som har håndsenderen/håndsenderne.

Ulempe: Begrænset rækkevidde. Man kan ikke programmere en fremtidig opstart - fyret kan kun startes via fjernbetjeningen. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk. Kun én håndsender medfølger, men der kan købes ekstra løse håndsendere. Er der behov for 2 eller flere håndsendere, er sms-modulet mere økonomisk. Batteriet løber tør for strøm, ligesom betjeningen til tv'et gør.. Fylder i nøglebundtet.

T-100 : (link til webasto)

Fordel: Modtagerenheden gemmes væk under instrumentbordet, og der skal ikke bores hul til ledninger. Aflæsning af temperatur i bilen og mulighed for fremtidig programmering dog begrænset til 24 timer frem. HTM-funktionen udsætter opstart efter bilens temperatu. Det mindsker drifttiden på fyret og sparer strøm og brændstof. Sommerventilation af kabinen via bilens blæsersystem. Display i håndsender viser, om der er kontakt med modtageren. Mulighed for at en håndsender kan betjene flere biler på én gang. Dette er uegnet, hvis en bil af gruppen skal blive holdende, fordi hvis flere opstarter uden opladning, vil det tappe batteriet for strøm. Men det er smart, hvis en vognmand fx har 5-6 biler, der alle skal ud og køre. Brugeren begrænses til den, som har håndsenderen/håndsenderne.

Ulempe: Begrænset rækkevidde, fyret kan kun startes via fjernbetjening. Håndsender er større end T-91'eren og fylder i nøgleringen. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk. Kun én håndsender medfølger. Der kan købes ekstra løse håndsendere. Er der behov for 2 eller flere håndsendere, er sms-modulet mere økonomisk. Batteriet løber tør for strøm, ligesom betjeningen til tv'et gør.

SMS 
:
Fordel: Modtagerenheden er gemt væk under instrumentbordet. Der medfølger en rød blinkende (minder om en alarmknap) startknap, som monteres i kabinen. På den måde slipper man for at rode med mobiltelefonen under kørsel og chancen for en snak med motorcykel politibetjent (læs : æggeskalle) minimeres.

Modulet har 2 kanaler, hvoraf kanal 2 kan bruges til sommerventilation eller som anden fjernbetjeningsmulighed, temperatur-advarsel via sms - hvis der fx opbevares maling i bilen, som ikke tåler frost. Større rækkevide end T-91 / T-100. Der kan programmeres en fremtidig opstart (kun kanal 1) inden for 24 timer. Hurtigere betjening end med Voice. Modulet sender retursvar med aktuel temperatur i bilen. Modulet kan sættes op, så kun "godkendte" telefonnumre kan betjene modulet, kun godkendte telefonnumre kan starte/slukke fyret ved almindelige telefonopkald (også fastnet og IP !). Uret i hukommelsen opdateres via tidsstempel fra sms - det vil sige, at man ikke behøver omstille ved overgang sommer/vintertid, som timer/fjernbetjeningerne T91/T100 skal. Man vil kunne lave en gruppestart af fx 5-6 biler på é gang via en "gruppe"- smsbesked.

Det er klart den bedste betjening efter min personlige mening. Der er monteret et modul i lånebilen, hvis du selv vil prøve !!!

Ulempe: Kræver simkort og mobilnetdækning. Det kan blive nødvendigt at montere (ved w-bus kommunikation) et modificeret timer ur (som mellemled i kommunikationen). Timeren kan evt. "gemmes" væk, hvis man ikke vil se på den. Men der skal helst være nem adgang, da timeren skal "resettes", hvis spænding fra bilens batteri har været væk. Det er dog yderst sjældent, at timeren skal monteres - ellers kan man montere et andet modul, hvor man KUN kan starte og slukke varmeren (nu og her) uden nogen anden finesser.

NB! Hvis du SMS-betjener fyret via WEB SMS fra dit teleselskab, må du aldrig logge på med sms-modulets eget simkort/telefon nummer, da dette starter en uendelig SMS-løkke. 

Voice :

Fordel: Modtagerenheden er gemt væk under instrumentbordet og har større rækkevide end som T-91 / T-100, sommerventilation og fremtidig opstart indenfor 24 timer kan programmeres. Der er nemmere betjening end ved sms-beskeder.

Ulempe: Kræver simkort og mobilnetdækning og er forholdsvis dyr i anskaffelse ift. sms- varianten. Opkald til modulet er dyrere end sms. Der skal tastes password for at få adgang til voice-betjeningen.
-Til top-

Hvorfor virker mit simkort ikke mere ? Hvilket simkort skal jeg vælge?

Hvis dit simkort ikke virker mere, kan det skyldes, at dit teleselskab har lukket/pauset simkortet. Det kan være fordi, der ikke har været forbrug på kortet, eller det er "løbet tør". Prøv at checke med dit teleselskab - de har typisk en logon-side på nettet, hvor aktuel status/saldo kan ses. Så slipper du for at skille bilen ad for at få adgang til simkortet. Inden du får et simkort fra dit teleselskab, bør du undersøge, om der kan tankes op uden, at kortet tages ud af modulet. Jeg bruger selv M1.
-Til top-

Jeg får ikke kontakt med varmeren i udlandet - hvad gør jeg?

Dit simkort duer garanteret ikke i udlandet. Prøv at checke om udlandstelefoni tillades hos dit teleselskab. Der har været tilfælde, hvor simkortet skulle opgraderes til et abonnement med udlandstelefoni og så virkede det fint.
-Til top-

Jeg har ikke tid til selv at skaffe et simkort og få det klargjort. Kan K.T. Autocenter klare det?

Ja, det kan sagtens lade sig gøre. Du skal bare oplyse dit fulde navn, adresse, CPR-nummer samt e-mailadresse ved booking. Så bestiller jeg et simkort, som kommer direkte til dig med posten. Simkortet tager du med, når du afleverer bilen. På teleselskabets logonside på nettet, kan man se aktuel saldo på taletidskortet, tilmelde automatisk optankning, få oplysning om pin/puk kode og spærre kortet hvis bilen stjæles. Der er dog et oprettelsesgebyr hos teleselskabet på 100 kr som jeg opkræver hos dig.
-Til top-